- JLR разработиха нова преносима система за съхраняване на енергия в батерия - Battery Energy Storage System (BESS), използваща втори живот батерии на Range Rover и Range Rover Sport PHEV
- Модулът, разработен в сътрудничество с Allye Energy, е първата система BESS с батерии на JLR, която ще бъде налична за продажба
- Всяка BESS използва седем батерии с втори живот и може да съхранява 270 kWh енергия
- Инженерният екип на JLR първи ще използва BESS, която е в състояние да зареди напълно до девет автомобила Range Rover PHEV наведнъж
- BESS ще захрани над 1000 часа тестване, пестейки над 15 494 kg CO2 емисии за година
- Инициативата демонстрира възприетите от JLR принципи на кръгова икономика, генерирайки нова стойност за EV батериите чрез повторното им използване за съхранение на енергия, преди да бъдат рециклирани
- Продължава се стратегията Reimagine на JLR за постигане на нулев нетен въглероден отпечатък във веригата за доставки, продукти и операции до 2039 г.
JLR обедини усилия със стартиращата компания за съхранение на енергия - Allye Energy, за да създаде нова система за съхранение на енергия в батерия - Battery Energy Storage System (BESS) за осигуряване на мощност с нулеви емисии.
Една система Allye MAX BESS съдържа седем, живеещи втори живот батерии на Range Rover и Range Rover Sport PHEV, които се изваждат от автомобилите и се поставят в специални стойки без необходимост от допълнително обработване. Всяка BESS може да съхрани 270 kWh енергия при пълен капацитет, достатъчна да захранва средното домакинство в Обединеното кралство за почти месец.
BESS е първата система, използваща втори живот батерии на Range Rover, която може да зареди до девет автомобила Range Rover PHEV по всяко време и е проектирана да се зарежда лесно, като се включи във всяко CCS-съвместимо зарядно устройство за JLR автомобили. В допълнение, свързаността с множество входове чрез Powerlock връзки позволява да бъде свързана към източници на възобновяема енергия на фиксирани обекти или такива без достъп до електрическата мрежа.
MAX BESS може да се използва като заместител на дизеловите генератори, на които традиционно разчита автомобилната индустрия за захранване при лансиране на автомобили, събития и изпитвания в отдалечени местности без достъп до мрежата. Инженерният екип на JLR първи ще използва новата BESS за осигуряване на зареждане с нулеви емисии по време на тестване на новия Range Rover Electric, който предстои да бъде лансиран по-късно тази година.
Средният дизелов генератор обичайно използва 16 литра гориво за час, еквивалентно на 129,12 kg CO2 емисии при тричасова употреба. Инженерният екип на JLR ще използва BESS за захранване на над 1000 часа тестване, пестейки над 15 494 kg CO2 емисии за година – еквивалентът на един пътник, извършващ седем двупосочни полета от Лондон до Ню Йорк.
Функционалната BESS тежи по-малко от 3,5 тона, което позволява да бъде напълно преносима или стационарна, за да осигурява съхранение на енергия за търговци или обекти на JLR. Това би помогнало на мрежата от над 3000 търговци на JLR да използва по-добре възобновяема енергия като слънчевата и би действало като енергиен буфер за поддържане на бързо зареждане, на места, където връзката с локалната електрическа мрежа може да бъде ограничена. Модулът ще бъде наличен в търговската мрежа за използване и извън JLR.
Като част от своята стратегия Reimagine, JLR инвестира 15 млрд. британски паунда в електрификация чрез изграждане на цялостна EV екосистема. Това включва и отчитане на пълния жизнен цикъл на EV батериите, един от новите кръгови бизнес модели, които JLR проучва за съхранение на енергия и други цели.
Пример за това как BESS се използва на практика в разработването на Range Rover Electric е продължителното тестване за издръжливост от страна на инженерния екип на отдалечени офроуд обекти, където са налични единствено връзки с ниска мощност, позволяващи само бавно зареждане. Инженерите могат да заредят BESS от източник с ниска мощност по време на тестването и след това да прехвърлят енергия към Range Rover Electric чрез бързо зареждане от BESS, много по-бързо от директното зареждане на автомобила от източника.
Предвижда се веригите за стойност на батериите да растат с 30% годишно от 2022 до 2030 г. и да достигнат стойност от над 400 млрд. щатски долара. Доставките на батерии с втори живот за стационарни приложения се очаква да надхвърлят 200 гигаватчаса годишно до 2030 г., създавайки глобална стойност над 30 млрд. щатски долара.
Проектирани по най-високите стандарти, батериите на JLR могат безопасно да се използват в ситуации с недостатъчно енергия, след като състоянието им падне под изискванията за електрически автомобили, което обикновено означава 70-80% остатъчен капацитет. След използването им за втори живот JLR ще рециклира батериите, така че суровините да могат да бъдат възстановени за повторна употреба като част от истинска кръгова икономика.
Франсоа Доса, изпълнителен директор, Стратегия и устойчивост, в JLR, разказва: „Нашата стратегия Reimagine е свързана изцяло с промяна на начина ни на мислене, за да възприемем кръгови вместо линейни бизнес модели. Тази иновация и партньорството с Allye демонстрират стойността, която можем да създадем чрез пренасочване и повторно използване на батерии като тези от нашите автомобили Range Rover. Ние създаваме нова стойност от използвана стока, която иначе би отишла директно за рециклиране, запазвайки я в употреба по-дълго и предоставяйки иновативни решения за съхранение на възобновяема енергия.“
Рубен Чорли, директор по устойчиви индустриални операции в JLR, споделя: „Радваме се, че работим с Allye Energy по този проект за устойчивост от следващо поколение, който ще ни помогне да демонстрираме потенциала на нашите амбиции за кръгова верига за доставки. Разработването на проекти като този за втори живот на батериите е от решаващо значение, ако искаме да направим устойчивостта реална в JLR и да се придвижим напред в постигането на целта ни за нулеви въглеродни емисии до 2039 г.“
Джонатан Кериър, главен изпълнителен директор на Allye, заяви: „Нашето сътрудничество с JLR е пример за споделен ангажимент към устойчиви иновации, приближавайки ни към бъдеще, движено от решения за чиста енергия. Внедряването на батерии Range Rover PHEV подчертава подхода на Allye за интегриране на батерии от различни модели, с различно състояние и клетъчна химия за максимална ефективност и устойчивост. Екипът на Allye е благодарен на Андрю Уитуърд и екипа на бизнес отдела за батерии в JLR за техния ангажимент към иновациите с батерии със затворен цикъл. Очакваме с нетърпение да продължим нашето партньорство и възможността да дадем на всяка JLR батерия шанса да живее втори живот чрез съхраняване на енергия.“
Инициативата надгражда обявеното по-рано сътрудничество с Wykes Engineering Ltd, където живеещите втори живот батерии от Jaguar I-PACE се използват в една от най-големите системи за съхранение на енергия в Обединеното кралство, помагайки за балансиране на мрежата в парк за възобновяема енергия в Челвестън, Нортхамптъншър; BESS, създадена от Allye, бележи първия път, когато JLR използва повторно батерии от Range Rover PHEV за използване в системи за съхранение на енергия и се явява предвестник за батериите от Range Rover BEV, които имат същата модулна структура.